Jdi na obsah Jdi na menu

s_dragouny-1913-ostre.jpg26. dubna 2011 příhradový silniční most z roku 1878, který spojoval Brandýs nad Labem a Starou Boleslav

Na mostě z roku 1878 jsou podle odborníků nejcennější příhradové nosníky, které zde byly použity poprvé v našich zemích.
 

demolice-mostu-11-04-03-01.jpg

 

Martin Kadrman před demolicí:

"Ten most přežil dvě světové války, přežil komunismus, a hrozí mu, že nepřežije novodobé dějiny českého státu. Nikoliv proto, že by byl ve špatném technickém stavu, ale proto, že někdo chce prosadit dražší a pro něho ekonomicky zajímavější variantu."

Most je cenný i podle odborníků na industriální architekturu, kteří jeho konstrukci řadí mezi stavby, jako je torzo Ivančického viaduktu, Petřínská rozhledna nebo Průmyslový palác na pražském Výstavišti. "Jedná se o silniční most příhradový ze 70. let 19. století vyrobený v mostárně v Sobotíně. Těch nýtovaných konstrukcí vůbec se zachovalo málo a ty, co se zachovaly, jsou mladší, jako třeba Průmyslový palác. Takže z historického hlediska to je skutečně unikát." vysvětluje Vladislava Valchářová z ČVUT.

Iniciativa pro záchranu mostu podala návrh na zápis mostu jako kulturní památky v létě roku 2008. Ministerstvo kultury se i vzhledem k tomu, že most památkovou hodnotu skutečně má, návrhem zabývalo celé dva roky.

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Daniela - ŹÁDOST

12. 3. 2012 11:17

Dobrý den, bylo by možné obdržet od Vás nějaké odkazy, popřípadě materialy k připravované práci o zmizelých městech a místech????


Děkuji
Daniela